FANDOM

Blask Fantastyczny
Blask Fantastyczny
Postacie Rincewind,

Dwukwiat, Bagaż, Cohen Barbarzyńca

Miejsca Ankh-Morpork,

Skund,

Informacje
Wydana 1986
W Polsce 1995
Autor tłumaczenia P. Cholewa
Okładka J. Kirby
Chronologia
Cykl o Rincewindzie
Poprzednia Kolor Magii
Następna Równoumagicznienie

Blask Fantastyczny (The Light Fantastic) - Druga powieść ze Świata Dysku, wydana w 1986 r.. Jako jedyna książka w całej serii jest bezpośrednią kontynuacją fabuły poprzedniej książki (Kolor Magii).

Opis WydawcyEdytuj

Tylko jedna osoba może ocalić Świat Dysku, który sunie ku nieuniknionej z pozoru kolizji ze złowróżbną czerwoną gwiazdą. Na nieszczęście, osobą tą jest mało uzdolniony i tchórzliwy mag o imieniu Ricewind, którego po raz ostatni widziano, jak spadł poza krawędź świata...

Rincewind zostaje magicznie ściągnięty z Kosmosu, by stać się obiektem polowania wszystkich ośmiu Obrządków Magicznych, próbujących odzyskać ukryte w jego umyśle Zaklęcie. W towarzystwie Dwukwiata z Bagażem i Cohena - największego i najsłynniejszego z bohaterów Dysku (choć ostatnio trochę bez formy) - po licznych przygodach powraca do Ankh Morpork, by uczestniczyć w jednym z kluczowych wydarzeń historii i kosmologii równocześnie.

Zarys FabułyEdytuj

UWAGA! Zawiera spoilery!

Rincewind, który wypadł za krawędź Dysku, zostaje uratowany przez Octavo, magiczną księgę Stwórcy. W tym samym czasie magowie z Niewidocznego Uniwersytetu odkrywają, iż aby zapobiec wielkiej katastrofie i zniszczeniu świata, należy odczytać osiem zaklęć umieszczonych w tej księdze. Niestety jedno z zaklęć znajduje się w głowie Rincewinda, dlatego magowie starają się go odnaleźć. Przewodzi im Trymon, który pragnie zawładnąć potężną magią księgi.

Rincewind ponownie spotyka Dwukwiata i wspólnie uciekają magom. Na swojej drodze spotykają największego bohatera Dysku, Cohena Barbarzyńcę. Razem ratują Bethan przed złożeniem jej w ofierze przez druidów.

Rincewind jako jeden z nielicznych żywych ludzi udaje się do Domeny Śmierci, aby odnaleźć tam duszę Dwukwiata, który zajęty jest uczeniem Czterech Jeźdźców Apokralipsy zasad gry w brydża. Napotyka tam również Ysabell, przybraną córkę Śmierci.

A'Tuin coraz bardziej zbliża się do czerwonej gwiazdy, katastrofa wydaje się nieunikniona. W miastach powstają grupy fanatycznych wyznawców Czerwonej Gwiazdy, którzy uważają, iż należy zniszczyć wszelką magię, aby uniknąć najgorszego. Trymon próbuje zawładnąć siedmioma zaklęciami z Octavo, jednak są one dla niego zbyt potężne, a jego umysł staje się bramą do Piekielnych Wymiarów

Rincewind pokonuje Trymona i odczytuje wszystkie osiem zaklęć, a samo Octavo zostaje połknięte przez Bagaż.  Z księżyców otaczających czerwoną gwiazdę wykluwają się małe żółwie światów,  A'Tuin obiera nowy kurs, a Dwukwiat postanawia wrócić do domu.

PostacieEdytuj

MiejscaEdytuj

InneEdytuj

RasyEdytuj

Zobacz teżEdytuj

Kolor Magii (film)