FANDOM

Ankh-Morpork
Stolica: Ankh-Morpork
Ustrój polityczny: miastem rządzi Patrycjusz zgodnie z zasadą "Jeden człowiek, jeden głos" (formalnie panuje tyrania)
Głowa państwa: Lord Havelock Vetinari
Jednostka monetarna Dolar Ankh-Morpork

Ankh-Morpork - największe, najnowocześniejsze i najpotężniejsze miasto(-państwo) na Dysku.

Warunki naturalne Edytuj

Miasto leży na obu brzegach rzeki Ankh, niedaleko jej ujścia do Okrągłego Morza.

Mieszkańcy Edytuj

Ankh-Morpork jest najbardziej multikulturowym miastem Dysku. Przez stulecia było zdobywane przez hordy barbarzyńców, wojownicze plemiona i bandyckie armie, które po kilku dniach świętowania ze zdziwieniem odkrywały, że ich konie już do nich nie należą, a po kilku miesiącach, że stanowią kolejną mniejszość etniczną z własnymi sklepami spożywczymi i stylem graffiti.

Ustrój Edytuj

Dawniej monarchia. Obecnie w mieście obowiązuje demokratyczna zasada - jeden człowiek, jeden głos. Tym człowiekiem, posiadającym ten jeden głos jest patrycjusz, aktualnie Havelock Vetinari.

Ważniejsze miejsca Edytuj

Niewidoczny Uniwersytet Edytuj

Główny artykuł: Niewidoczny Uniwersytet

Główna uczelnia magiczna Dysku. Miejsce pełne magii i facetów w sukienkach.

Gildia Szwaczek Edytuj

Główny artykuł: Gildia Szwaczek

Prawdopodobnie największa atrakcja turystyczna miasta. Zwykle tylko o nią pytają przyjezdni... i raczej nie chodzi im o szycie.

Cytaty o Ankh-MorporkEdytuj

"'Wiele pieśni napisano na temat tej gwarnej metropolii. Najsłynniejsza z nich to oczywiście "Pod dachami Ankh-Morpork", ale warto też wspomnieć "Zabierz mnie daleko od Ankh-Morpork", "Boję się, że wracam do Ankh-Morpork" i stary przebój "Zaraza z Ankh-Morpork."

 Kosiarz

"Tylko jednym sposobem można opisać wrażenie, jakie zapach Ankh-Morpork wywierał na świeżo przybyłym nosie, mianowicie przez analogię. Weżcie tartan. Posypcie go konfetti. I oświetlcie stroboskopową lampą. A teraz weźcie kameleona. Połóżcie kameleona na tartanie. I przyjżyjcie mu się uważnie. Widzicie?"

Blask Fantastyczny